.

.

Thursday, March 15, 2012

11 Kota Purba Paling Indah di Dunia

Oleh: HALIMISLAM

"Dunia mengenal sejumlah laman-laman bandar yang telah ditinggalkan penghuninya. Laman-laman artifak ini tersebar di seluruh negara. Mereka mencerminkan kebesaran kebudayaan dan pencapaian manusia yang hidup pada zamannya. Ada yang di masa prasejarah, dan ada yang sudah masuk masa sejarah. National Geographic baru-baru ini menerbitkan lagi beberapa gambar "kota yang hilang" di lamannya. Ini bandar-bandar tersebut:

1. Petra, Jordan
Inilah istana yang dipahat di sebuah bukit batu. Dianggarkan manusia menghuni Petra sejak abad ke-2 Masihi. Dalam gambar National Geographic ini, bangunan disebut sebagai El-Deir. Arkeologi membuat kesimpulan bahawa bangunan ini dahulunya sebagai kuil pemujaan, sebelum berubah menjadi gereja atau biara.
2. Machu Picchu, Peru
Sebuah bandar di atas gunung. Penemuannya menggemparkan dunia arkeologi. Padahal ia baru ditemui 100 tahun lalu. Hingga saat ini ahli arkeologi masih belum pasti apa fungsi bandar Macchu Picchu ini. Sebab bangsa India Inca yang membinanya tidak mempunyai budaya tulis menulis dan tidak ada tinggalan bertulis.
3. Palenque, Mexico
Inilah kota besar bangsa India Maya yang pertama. Terletak di tengah-tengah hutan lebat di tenggara Mexico. Bersempadan dengan Guatemala. Dianggarkan bangsa Maya sudah menghuni Palenque sejak 3000 tahun lalu. Sepanjang sejarahnya, Maya lantas membina bandar besar lain seperti Tikal yang masuk kategori bandar kosmopolitan di masanya.
4. Troya, Turkey
 Salah satu kota kuno yang paling terkenal dalam sejarah. Bandar Troy diselimuti misteri, legenda. Apatah lagi ia muncul dalam cerita liad oleh pujangga Yunani, Homer. Tinggalan kota Troy dijumpai di sebelah barat laut Turki pada abad ke 19 oleh ahli arkeologi Jerman, Heinrich Schliemann. Ia menggali di bandar Hisarlik, malah mencari Troy. Laman Troy ternyata bukan tapak perseorangan. Kotanya dibina di atas kota lain. Tercatat ada sembilan bandar berbeza di dalam satu tapak yang sudah berusia lebih kurang 5000 tahun ini.
5. Mohenjo Daro, Pakistan
Salah satu kota tertua di Asia dan di dunia. Mohenjo Daro berkembang kerana dialiri Sungai Indus. Ia ditemui pada 1921. Saudara kembar bandar ini, yang juga tua, adalah Harappa. Umur bandar ini dijangka mencapai 4,500 tahun. Ia berdagang dengan bandar kuno yang lain, Mesopotamia.

Sumber: http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=12992

No comments:

Post a Comment