Cordova yang
masyhur di dalam Bahasa Arab sebagai al-Qurtubah merupakan bandar
terakhir di bawah penguasaan Islam sebelum Andalusia jatuh sepenuhnya ke
atas tangan golongan Kristian. Kedaifan dalam mempertahan pemerintahan
Islam di Andalusia amat menyedihkan. Ia berlaku pada zaman pemerintahan
terakhir Islam di bawah Bani al-Ahmar yang menguasai wilayah terakhir
Andalusia iaitu Granada dari tahun 620 – 897H. Penyerahan wilayah
terakhir ini terpaksa dilakukan demi menyelamat maruah pemerintah Islam
di bawah pimpinan Abu Abdullah daripada diguling dengan lebih teruk.
Penyerahan
dalam bentuk perjanjian yang ditandantangani oleh pihak Islam dan
Kristian itu dilakukan dan penyerahannya kepada Raja Kristian Sepanyol
iaitu Ferdinand dan Isabella. Perjanjian yang dikatakan mempunyai 67
perkara itu antara lain menjamin keselamatan orang Islam untuk
tinggal di Sepanyol dan juga jaminan keselamatan sekiranya mereka ingin
keluar dari Sepanyol menuju ke daerah lain, terutama untuk kembali ke
daerah Afrika Utara. Namun perjanjian yang tidak pernah ditunaikan oleh
pihak Kristian itu nampaknya menjadi senjata yang menikam umat Islam
terus menerus sehingga mereka tidak lagi mampu bertahan apatah lagi
untuk merampas kembali Andalusia ini. Kesan-kesan peninggalan umat
Islam, ketamadunan yang dibina dan seumpamanya telah banyak dimusnahkan.
Penulis
ketika menjejaki kaki ke Andalusia seketika dahulu melihat sendiri
bagaimana kota yang dibina oleh pemerintahan Islam kelihatan dihancurkan
dan hampir tidak ditemui oleh para sejarawan dan ahli arkeologi. Dalam
kes ini, lebih jelas jika dilihat bagaimana kota Madinah al- Zahra
ditemui dalam keadaan yang sangat menyedihkan dengan runtuhan kota itu
seolah tidak dapat untuk diselamatkan. Walaupun kota ini dikhabarkan
musnah akibat pergolakan dan peperangan saudara pada tahun 1010M, namun
ia keunggulan kota ini terus malap apabila Andalusia jatuh ke tangan
bukan Islam.
Ketika Bani Ahmar memerintah Andalusia, wilayah
pemerintahan mereka sudah menguncup, tidak lagi sepertimana pada zaman
kegemilangan pemerintahan Abdul Rahman III. Secara khusus, pemerintahan
mereka hanya melibatkan wilayah Granada sahaja yang menjadi daerah
terletaknya istana yang masyhur iaitu istana Al-Hamra’ atau dalam bahasa
Sepanyol hari ini lebih dikenali sebagai al-Hambra.
Oleh kerana
berlaku perselisihan keluarga dalam hal mewarisi kepimpinan, akhirnya
telah menyebabkan pergolakan anak-beranak berlaku dan seterusnya
melemahkan lagi pemerintahan Islam di Granada ini. Disebabkan Abu
Abdullah tidak berpuas hati dengan pewarisan takhta yang ditunjukkan
oleh bapanya, iaitu kepada saudaranya yang lain, lalu beliau memberontak
sehingga dalam pemberontakan tersebut telah mengorbankan nyawa bapanya.
Namun, takhta pemerintahan tidak menyebelahi Abu Abdullah, tetapi ia
beralih kepada Muhammad ibn Sa’ad. Lalu perancangan dibuat dalam bentuk
kerjasama antara Raja Ferdinand dan Abu Abdullah untuk merampas kembali
takhta pemerintahan. Rampasan itu berjaya, ringkasnya Abu Abdullah dapat
menduduki takhta tetapi bagi jangkamasa yang pendek disebabkan tekanan
dari Ferdinand untuk mendapatkan habuan. Habuannya tidak lain tidak
bukan ialah penyerahan wilayah Granada ini kepada beliau, lantas
masyhurlah Ferdinand yang beristerikan Isabella sebagai raja yang
berjaya menumbangkan kerajaan terakhir Islam di Andalusia.
Kejatuhan
Andalusia rupanya adalah kelemahan pemerintahan yang sanggup menggadai
prinsip mereka demi mendapat bantuan sokongan untuk menduduki takhta
yang hanya buat sementara sahaja. Selain itu, ia turut disebabkan
beberapa faktor, iaitu:
i. Usaha agresif puak Kristian untuk
menakluk kembali wilayah yang ditadbir oleh kaum Muslimin sehingga
menyebabkan pertahanan mereka terus rapuh dan tidak mampu bertahan atas
serangan fikri dan askari yang dilakukan tentera musuh. Gerakan ini
lebih dikenali sebagai Reconquista. Tidak dinafikan ia mempunyai kaitan
dengan usaha pihak Kristian untuk menakluk wilayah yang telah jatuh ke
tangan umat Islam di seluruh dunia di mana ia seolah turut terkesan
dengan pergerakan tentera Salib yang menumpukan perhatian di wilayah
umat Islam di Asia Barat.
ii. Ketiadaan sokongan dari pemerintah
Islam di wilayah luar Andalus, melainkan sokongan yang sering diterima
hanyalah dari Afrika Utara sahaja.
iii. Tiada mekanisma dalam
mencari pengganti yang layak (succession plan) untuk meneruskan
pemerintahan di mana kebanyakkan mereka mewariskan kepimpinan kepada
anak beranak atau ahli keluarga.
iv. Tiada kesepakatan (wehdatul
fikri dan wehdatul amal) dalam mentadbir wilayah yang dikuasai sehingga
wujud perbezaan pemerintahan antara satuwilayah dengan wilayah yang
lain. Perbezaan fikrah yang wujud dikalangan mereka banyak membawa
keruntuhan dan kurang usaha untuk bekerjasama dalam hal-hal yang
disepakati.
Kesan daripada kejatuhan inilah umat Islam dihina dan
dihalau keluar dari Andalusia. Ia turut terpalit kepada kaum Yahudi, di
mana tiada kuasa yang boleh melindungi mereka setelah kerajaan Islam
menjadi lemah seterunya runtuh. Kehinaan yang diterima sepertimana
berdasarkan perintah yang dikeluarkan pada tahun 1492M iaitu setiap
orang Yahudi yang enggan dibaptis, mereka perlulah keluar dari Andalusia
dalam tempoh 3 bulan. Ia dikuti perintah yang dikeluarkan 10 tahun
selepas itu kepada mereka yang tidak mahu dibaptiskan, iaitu perintah
pada Februari 1502 di mana pihak Kristian mengusir golongan pendatang
yakni orang Islam dari Seville dan sekitarnya.21 Jelas, kejatuhan
pemerintahan yang berlaku bukan sekadar peralihan kuasa politik, tetapi
ia turut memberi kesan kehinaan kepada umat Islam, malah ada di antara
mereka yang diperangi ketika sudah bersedia keluar dari Andalusia.
Iktibar Sejarah Andalusia: Teladan dan Sempadan
Jika
diteliti dari sudut perkembangan dan kemajuan Islam di Andalusia, jelas
menunjukkan bahawa pemerintahan Islam telah mementingkan kemajuan
intelektual dan keilmuan di samping perkembangan industri dan pertanian.
Namun,
disebabkan beberapa masalah dalaman yang berlaku, pemerintahan Islam
akhirnya tidak dapat bertahan dan terpaksa menyerahkan penguasaan mereka
selama hampir 8 abad itu kembali kepada Kristian.
Antara punca yang dilihat melemahkan umat Islam ketika itu dan boleh dijadikan iktibar kini ialah:
Perebutan kuasa dikalangan pemimpin yang mentadbir wilayah.
Ini
dapat dilihat pada peringkat awal pemerintahan Andalusia di mana para
pemimpin sering berselisih dalam hal ehwal pentadbiran. Gangguan dari
dalam ini telah menyebabkan ketidakseimbangan berlaku. Di antara
pergolakan itu berupa perselisihan di antara elite penguasa, terutama
akibat perbezaan ras dan etnik. Disamping itu, terdapat perbezaan
pandangan antara khalifah di Damsyik dan gabenor Afrika Utara yang
berpusat di Kairawan. Masing-masing mengaku bahawa merekalah yang paling
berhak menguasai Andalusia ini. Oleh kerana itu, tidak hairanlah
penggantian pemerintah atau wali (gabenor) berlaku lebih daripada dua
puluh kali dalam jangka waktu yang amat singkat. Perbezaan pandangan
politik itu menyebabkan seringnya terjadi perang saudara sesama mereka
lalu merencatkan pembangunan tamadun umat di sana.
1. Tidak
mempunyai sifat ketaatan kepada kepimpinan sehingga mereka tidak mahu
mengikut nasihat khalifah. Akhirnya, anasir-anasir tidak puas hati itu
membawa kepada perancangan untuk merampas kekuasaan dikalangan umat
Islam, sedihnya dengan melibatkan kerjasama dengan pihak musuh.
2.
Wujudnya golongan yang ingin menghancurkan mereka dari dalam seperti
golongan yang ingin bekerjasama dengan musuh tanpa mengambil kira untuk
memperkuatkan ikatan dalaman sesama mereka.
Manakala kejayaan mereka yang boleh dijadikan iktibar ialah:
1.
Andalusia telah membuka ruang untuk memastikan supaya sekiranya kita
ingin sentiasa maju ke hadapan, kita harus bersikap terbuka kepada
pemikiran-pemikiran kreatif dan idea-idea yang inovatif. Mereka telah
mencapai kejayaan dari segi sains dan teknologi kerana menggalakkan
suasana intelek dan tidak rigid dengan kemasukan ilmu-ilmu moden.
2.
kecemerlangan Andalusia dalam bidang pertanian dan industri
memungkinkan kita untuk mempertingkatkan kemajuan dalam bidang ini
dengan bantuan teknologi maklumat, dan mengambil nikmat bioteknologi
untuk dikembangkan dalam sektor ini agar pertanian tidak lagi dipandang
enteng.
3. Lahirnya ilmuwan seperti Ibn Bajjah (1082 – 1138M), Ibn
Zuhr (1091 – 1162M) dan lain-lain menuntut kita melahirkan cendikiawan
Muslim yang versatile, mahir dari segi ilmu turath dan juga ilmu moden
yang mampu untuk
meninggalkan jejaknya yang tersendiri di dunia
ini. Generasi ilmuwan moden ini harus dibina jati diri mantap agar
memberi manfaat kepada pembangunan negara.
4. Ketamadunan yang
dibina telah meninggikan Eropah yang pada waktu tersebut berada pada
zaman kegelapan. Bandar Cordova di Andalusia dilihat sebagai Bandar yang
terulung dikalangan Negara-negara Eropah yang lain dan mereka telah
memajukan intelektualisme dari aspek falsafah, senibina, matematik,
teologi, perubatan dan banyak lagi sehingga Islam gambarkan begitu
kehadapan dalam soal ini. Mereka dapat measimilisasikan Islam dengan
falsafah dan pusat kecemerlangan Greek sehingga ia menyumbang kepada
keseluruhan negara Barat yang didominasi kaum Kristian.
Kejayaan
mereka membina tamadun dalam keadaan mereka mempunyai kepelbagaian
bangsa dan penganut agama samawi juga sesuatu yang unik. Sudah pasti ia
ada kaitan dengan kefahaman terhadap ajaran Islam yang dipraktikkan
dalam bentuk siyasi. Rujukan tentunya terhadap contoh-contoh awal yang
ditunjukkan oleh Khalifah Islam dalam memberi dan menjamin hak asasi
setiap penganut agama yang mana mereka boleh hidup aman damai di bawah
pemerintahan Islam. Contoh-contoh jaminan ini terus dilaksanakan
sehingga ke wilayah pemerintahan Andalusia. Oleh sebab itu kita dapat
menyaksikan sejarah di mana umat Islam, Kristian dan Yahudi saling
membantu mewujudkan suasana keilmuan yang baik terutama di Cordova. Ini
kelihatan begitu relevan dengan negara kita sekarang yang mempunyai
kepelbagaian latar bangsa dan penganut agama. Oleh itu, demi mencapai
puncak kemajuan, kerjasama antara kaum ini harus diberi tumpuan yang
wajar bagi meningkatkan kerjasama dan kefahaman dikalangan rakyat yang
ada.
Penutup
Kecemerlangan Tamadun Islam
Andalusia berakhir tanpa dapat dipertahankan oleh umat Islam. Ia jatuh
di bawah pemerintahan kerajaan Sepanyol dan kekal sehingga hari ini.
Kesan peninggalan itu masih boleh dibanggakan walaupun hakikatnya tiada
apa yang dapat diperolehi oleh umat Islam hasil peninggalan tersebut.
Kejatuhan Andalusia kelihatan tidak memungkinkan ia kembali ditadbir
oleh umat Islam. Pengalaman pahit ini harus dipelajari agar umat zaman
kini tidak mengulangi kesilapan yang dilakukan pada ketika dahulu.
Sejarah Andalusia itu sudah tidak dapat diperbaiki untuk manfaat wilayah
itu, namun pastinya pengalaman atau pengajaran dapat diperolehi bagi
manfaat generasi kini. Walau bagaimanapun, kesediaan Eropah membuka
kembali pintu pada abad moden ini dan memberi peluang kepada
bangsa-bangsa lain berada di wilayah mereka telah sedikit sebanyak
menyaksikan kemunculan kembali umat Islam di Eropah, termasuk di
Andalusia.
Sumber: karangan: SEJARAH PERKEMBANGAN DAN KEJATUHAN PEMERINTAHAN ISLAM DI
ANDALUSIA : TELADAN DAN SEMPADAN1 Oleh: Dr. Mohd Roslan Mohd Nor2
(m_roslan@um.edu.my)
No comments:
Post a Comment