.

.

Saturday, March 2, 2013

Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin

NELAYAN Palestin sedang memotong ikan pari untuk dibawa ke pasar.



GAZA - Berpuluh-puluh ekor ikan pari jenis Mobula ditemui terdampar secara misteri di pantai Bandar Gaza dalam wilayah Palestin kelmarin.Penemuan itu sekali gus menjadi rezeki beberapa orang nelayan di sini yang bertindak melapah haiwan tersebut untuk dijual di pasar.
Dalam satu temu bual bersama media tempatan, seorang nelayan itu dipetik sebagai berkata, ini merupakan kali pertama ikan pari ditemui terdampar di pantai itu sejak enam tahun lalu.
Media tempatan melaporkan, ikan pari itu mampu mencapai berat 76 kilogram dan ia dijual pada harga lima shekel (RM4.21) untuk 0.5 kilogram di pasar tempatan. - Agensi

 
pari gaza Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin
Puluhan ikan pari Mobula telah terdampar di pesisiran pantai di Bandar Gaza secara misteri dan nelayan Palestin telah menjualnya di pasar.
 pari gaza5 Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin

Ia adalah kali pertama ikan tersebut dilihat di pantai selama enam tahun, dan laporan video tempatan menunjukkan nelayan sedang memeriksa keadaan ikan pari tersebut. Ikan pari Mobula kelihatan agak sama dengan spesis ikan pari Manta dan boleh mencapai lebar sehingga 17 kaki.
pari gaza4 Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin
Menurut kata seorang pakar ikan Pari,  Bob Rubin, ikan pari ini seolah-olah mempunyai darah pada “siripnya”- sirip dibahagian dada apabila dijumpai. Mungkin ikan-ikan ini telah cedera apabila berlanggar dengan perahu, batu, pasir, atau antara satu sama lain.
pari gaza3 Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin
pari gaza2 Gambar Puluhan Ikan Pari Terdampar di Palestin
Ikan pari ini mampu mencapai berat 76kg dan dijual pada harga 5 shekel ( Rm4.21) untuk 0.5kg di pasar tempatan.

Sila lihat video di bawah:




              http://penmerah.com/ 

1 comment:

  1. mungkin ALLAH NAK MUDAHKAN MEREKA MENDAPAT REZEKI. MENURUT SEORANG USTAZ YANG PERNAH KE GAZA. MEMANG ADA PERISTIWA YANG LUAR BIASA DI SANA. REJIM YAHUDI MENGAWAL KETAT PANTAI DALAM TEMPAT YANG BANYAK IKAN. NAMUN DGN KUASA ALLAH IKAN2 MASIH DAPAT DI TANGKAP OLEH NELAYAN PALESTIN KERANA IKAN2 TERUTAMA PARI SENTIASA BERADA DI LUAR KAWALAN YAHUDI.

    ReplyDelete