.

.

Friday, March 22, 2013

MUJAHIDDIN DI SYRIA BERJAYA KUASAI KOTA-KOTA BERHAMPIRAN ZON GENCATAN SENJATA DENGAN ISRAEL


DAMASKUS – Allahuakbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar.. Mujahidin Syria telah menguasai beberapa kota berhampiran Golan Heights yang diduduki “Israel” dalam waktu 24 jam terakhir, Mujahidin mengatakan pada Kamis (21/3/2013). Hal ini membawa ketegangan di zon militer sensitif.

“Kami telah menyerang posisi pemerintah di mana para tentera telah menembak warga awam dan kami berhasrat untuk mengambil lebih banyak kota,” kata Abu Essam Taseel, dari pejabat media Martyrs of Yarmouk, Pasukan Tentera mujahid yang beroperasi di daerah tersebut.

OBSERVATORIUM SYRIA UNTUK HAK ASASI MANUSIA iaitu sebuah kumpulan yang berpengkalan di London yang memantau konflik di Syria, mengatakan pasukan mujahidin telah mengambil alih beberapa kota di dataran tinggi Golan, yang pernah dikuasai dan kemudian dirampas oleh“Israel” dari Syria dalam perang Timur Tengah tahun 1967.

OBSERVATORIUM SYRIA UNTUK HAK ASASI MANUSIA mengatakan lagi bahwa pada Rabu (20/3) malam,pasukan mujahidin telah merebut Khan Arnabeh, yang terletak di perbatasan “Israel”-Syria dan melintasi jalan utama yang mengarah ke wilayah yang dikuasai “Israel”.

Mujahidin juga mengambil alih Mashati al-Khadar dan Seritan Lahawan, dua perkampungan berhampiran batas gencatan senjata, katanya.

Peperangan berserta pertempuran bersenjata antara Pasukan mujahidin dan pasukan rezim syiah nushairiah dan sekutu-sekutunya telah menimbulkan kerisauan “Israel” bahwa mujahidin mungkin akan berani untuk merebut wilayah yang selama ini dipertahankan oleh Assad dan ayahnya di Golan sejak tahun 1974.

Sumber Pasukan mujahidin mengatakan pasukan boneka Syria melakukan penembakan intensif ke atas desa-desa di wilayah Saham al-Golan pada Khamis 21 march waktu subuh.

Mereka mengatakan bahwa mujahidin di wilayah Quneitra, sebelah Golan, meningkatkan serangan untuk merebut lebih banyak wilayah, namun mereka menambah lagi kenyataan bahawa kota strategik Quneitra — yang sebahagian besar hancur dan ditinggalkan sejak pertempuran “Israel”-Israel pada tahun 1974 — masih di tangan pemerintah diktator Syria

diterjemahkan dan di sunting dari: Arrahmah.News.com


Video salah satu pasukan Mujahidin Syria di bawah:

 

1 comment: