.

.

Thursday, September 5, 2013

Mesir dan UAE Berkomplot untuk Menggulingkan Hamas




Jeneral Mesir yang telah bersara mendedahkan butiran komplot Mesir-UAE untuk mengenakan cengkaman ke atas Genting Gaza dan menggulingkan kerajaan pimpinan Hamas. Ketua Sami Hassan medakwa, pembiayaan daripada kerajaan UAE adalah supaya tentera Mesir bertindak.

"Pelan ini diketuai oleh Ketua Abdel Fattah al- Sisi ," Hassan menulis dalam twitter. "Dia bertujuan untuk mencapai keuntungan politik dan tentera pada hari-hari akan datang."

General Hassan berkata bahawa tentera akan mengenakan lebih banyak sekatan ke atas rakyat Palestin di Gaza, memotong semua bekalan penting yang kini melalui terowong. Yang disasarkan khususnya adalah bekalan bahan api. Semenanjung Gaza bergantung sebanyak 80 peratus bahan api daripada Mesir.

Menurut Hassan, proses ini telah pun bermula dengan kempen media demonisasi terhadap rakyat Palestin dan Hamas. Sebaik sahaja tentera telah mewujudkan ketenteraman di Semenanjung Sinai, beliau menegaskan, ia akan mencetuskan demonstrasi popular.

Al- Sisi telah bertemu dengan Shaikh Hazza bin Zayed, penasihat kepada Lembaga Keselamatan Negara UAE, dan bekas 'orang kuat' Fatah - Mohammed Dahlan , kata Ketua Hassan.

"Sejumlah $ 750 juta telah diperuntukkan untuk komplot tersebut, " beliau mendakwa, "Yang akan menyebabkan Gaza kembali dalam kawalan Mesir atau menyerahkannya kepada Pihak Berkuasa Palestin [di Ramallah ]."

Dalam satu mesyuarat penentuan, katanya , yang berlangsung satu setengah jam di pejabat Al- Sisi. Objektif berikut telah dipersetujui :

1) Sinai akan " dibersihkan " dari kumpulan militan dan puak-puak nomad di sempadan Gaza akan dilucutkan senjata.
2) Sebuah pengkalan pesawat drone akan ditubuhkan oleh Mesir di Sinai di bawah pengawasan antarabangsa. Serangan udara akan dilancarkan terhadap " Gerakan Jihad Global".
3) Semua terowong antara Gaza dan Mesir akan ditutup, dan Mesir akan memotong semua bekalan penting yang pergi ke Gaza.
4) Bekalan elektrik dari Mesir ke Gaza akan terputus sama sekali.
5) Perjanjian antara Pihak Berkuasa Palestin, Mesir dan Israel akan diaktifkan semula dengan kedatangan pemerhati antarabangsa ke Lintasan Sempadan Rafah.
6) Hamas akan ditumbangkan dan Semenanjung Gaza akan dikembalikan kepada kawalan Presiden Mahmoud Abbas .
7) Kuasa di Gaza akan diserahkan kepada PA atau orang dalam bayaran dan kawalan UAE, seperti Dahlan.

Sumber : Middle East Monitor
#mesirkini
#R4BIA

No comments:

Post a Comment