.

.

Tuesday, June 7, 2016

IMAM SHAMIL: SEJARAH PEMIMPIN ISLAM DI ASIA TIMUR


Chechen dan Dagestan merupakan kawasan bergolak sejak 
sekian lama dahulu. Pertumpahan darah sering sahaja berlaku 
di bumi bertuah ini sejak tentera Rusia menceroboh masuk 
sekitar abad ke 18 lagi. Namun, Chechnya dan Dagestan 
tidak pernah sunyi daripada pejuang-pejuang kebenaran 
yang terdiri dari anak watannya.

Perjuangan dan jihad untuk membebaskan Chechnya dan 
Dagestan dari cengkaman puak kuffar Rusia yang dipimpin 
tentera –tentera Tsar telah dimulakan oleh Imam Ghazi 
Muhammad Ismail al Gimruni dan diikuti Imam Hamzah 
Bek ibnu Ali Iskandar Bek al Hutsali. Kemudian ianya 
diteruskan oleh Imam Shamil, pemimpin agung yang 
berasal dari daerah Caucasus.

Kehidupan Awal

Imam Shamil dilahirkan pada tahun 1212H / 1796/97 M di
Caucasus, sebuah daerah di Chechnya yang bersempadanan 
dengan Turki. Bapanya bernama Dengaw Muhammad, 
seorang zahid manakala ibunya adalah kerabat kepada 
keluarga bangsawan Ghazi Ghumuq yang berasal dari 
Ashilta.
Sewaktu bayinya beliau diberi nama Ali, tetapi kerana keadaan 
kesihatannya yang kritikal, nama tersebut ditukar kepada 
Shamuyil ( disebut Shamil mengikut dialek Caucusas ). 
Setelah pulih dari penyakitnya , Imam Shamil membesar 
dengan perawakan yang mengkagumkan.
Ketinggiannya adalah luar biasa sehingga mencapai enam 
kaki lebih ( sekitar dua meter tinggi ) dengan tubuh yang 
tegap dan sasa.
Sememangnya Imam Shamil dianugerahkan oleh Allah 
kelebihan semulajadi sebagai seorang pahlawan dan 
pemimpin umat. Keperkasaannya hamper tidak dapat 
ditandingi oleh pemuda-pemuda lain zamannya.
Begitu juga dengan kemahirannya menggunakan senapang 
berlaras panjang ( musket ), pedang dan badik serta 
merupakan seorang penunggang kuda yang terhebat 
didaerahnya.
Imam Shamil turut memiliki ciri-ciri seorang pemimpin yang 
baik. Beliau merupakan seorang yang terpelajar, mempunyai
 keazaman yang tinggi , disiplin diri yang ketat, 
ketabahan yang jitu dan mampu mengawal dirinya 
dari bisikan dunia.

Pendidikan

Sejak kecil lagi Imam Shamil telah menjalinkan hubungan 
yang rapat dengan Imam Ghazi Muhammad ( 1790 / 1823 ). 
Melalui rakannya ini, beliau diperkenalkan kepada pengjaran 
agama. Mereka bersama-sama menuntut ilmu agama dari 
Said al Harakani, seorang ulama besar masa itu.
Mereka turut mengikuti ajaran tareqat Naqsyabandiah dari 
Syaikh Sayyid Jamaluddin sebagi murshid dan dibimbing 
serta dibentuk sebagai khalifah atau imam oleh Syaikh 
Muhammad al Yaraghi.
Apabila shabat karibnya, Ghazi Muhammad melibatkan diri 
dalam arena politik dan kemudiannya menjadi pemimpin 
( imam ) pertama Dagestan. Imam Shamil tidak turut serta 
tetapi meneruskan pengajiannya di bawah bimbingan 
Syaikh Jamuluddin. Setelah beberapa lama barulah Imam 
Shamil menceburkan diri ke kancah politik Negara dan 
berkhidmat sebagai panglima perang kepada Imam Ghazi 
Muhammad. Beliau kemudiannya menyertai beberapa 
misi jihad termasuk peperangan Gimrah pada tahun 1832 
yang menyaksikan syahidnya Imam Ghazi Muhammad dan 
para syuhada yang lain.
Pertempuran di Gimrah sungguh memilukan. Moshe 
Gammer di dalam bukunya “ Muslim Resistance to the Tsar “
 menyifatkan hanya dua orang sahaja dari tentera Islam yang 
tidak menemui ajal, yang mana salah seorangnya ialah 
Imam Shamil.
Setelah sembuh dari luka-luka yang amat parah
 ( ramai penduduk sekitar menyangka kecederaannya 
akan membawa maut ) . Imam Shamil terus sahaja 
melapor diri untuk berkhidmat di bawah Hamzah Bek, 
Imam kedua Chechnya dan Dagestan.
Beliau amat dipercayai oleh Imam Hamzah Bek. Imam 
kedua ini telah melantik Imam Shamil sebagai Gabenor 
bagi wilayah Hindal bersama-sama dengan beberapa 
gabenor lainnya yang berkuasa di daerah asal masing-masing 
seperti Said al Ihall, Ghazi Yo al Karati, Qibid Muhammad 
al Tiliqi dan Abdul Rahman al Qarakhi.
Pada 19 September 1843, sampai kepada Imam Shamil 
berita kematian Imam Hamzah Bek yang dibunuh ketika 
memasuki masjid Khunzakh untuk mengimamkan solat 
Jumaat. Motif pembunuhannya dikenal pasti sebagai 
menuntut bela yang
 dilakukan puak Khan Khunzah setelah terpedaya dengan 
propaganda yang dimainkan tentera Rusia.
Imam Shamil kemudiannya memanggil satu perjumpaan 
para ulama dan pembesar –pembesar Negara sekembali 
dari Hutsal ( pusat pemerintahan Imam Hamzah ) untuk 
memilih pemimpin baru. Para ahli majlis syura tersebut 
tidak ragu-ragu lagi telah memilih beliau sebagai Imam Ketiga.
Bagaimanapun, cadangan tersebut telah ditolak oleh Imam 
Shamil dan beliau sendiri mencadangkan beberapa calon 
yang menurutnya lebih berkelayakan. Tetapi ahli syura , 
terutamanya Sayyid Jamaluddin seorang ulama agung dari
 Dagestan, berkeras untuk tetap melantik Imam Shamil.
Akhirnya, setelah sidang syura hamper berputus asa. 
Imam Shamil menyatakan kesanggupan dengan hati 
yang berat. Para perwakilan merasa amat gembira dengan 
keputusan tersebut lantas dengan segera memberikan bai’ah 
( kesetiaan dan ketaatan ) mereka kepada Imam ketiga yang 
begitu mashyur dalam sejarah sebagai seorang mujahid dan 
mujadid yang soleh dan agung.

Struktur Kenegaraan Imam Shamil

Setelah dilantik menjadi pemimpin utama pada hujung tahun 
1834, Imam Shamil memerintah Chechnya dan Dagestan 
melalui jentera pemerintahan yang cekap berbanding 
sebelumnya. Hieraki pentadbiran diketuai oleh beliau 
sebagai Imam, meliputi urusan duniawi dan keagamaan 
termasuk di bidang perundangan dan kehakiman.
Imam Shamil memakai gelaran Amirul Mukminin. Beliau 
menganggap dirinya bukanlah sebagai pemimpin yang 
mempunyai kuasa yang mutlak tetapi hanya sebagai 
pelaksana syariah Allah dimuka bumi.
Beliau bersungguh-sungguh melaksanakan syariah 
di setiap pelusuk Chechnya dan Dagestan. Segala yang 
dilakukannya tertakluk di bawah dasar keimanan dan 
tanggung jawab. Beliau amat berpegang kuat kepada 
prinsip perundangan dan cara hidup islam di dalam 
pemerintahnnya.
Sebuah badan ditubuhkan untuk membantu beliau 
menjalankan urusan harian dikenali sebagai Diwan. 
Badan ini turut bertindak sebagai penasihat dan pemantau 
kepada keputusan kerajaan. Disetiap daerah pula dilantik 
naib Imam atau gabenor. Pada tahun 1856 terdapat 
seramai 33 naib Imam diseluruh Chechnya dan Dagestan.
Semasa pemerintahan Imam Shamil tentera merupakan 
kakitangan kerajaan yang terpenting. Disebabkan oleh 
perjuangan untuk membebaskan tanah tumpah darah 
mereka dari cangkaman Rusia durjana, hanya sebilangan 
kecil anggota masyarakat yang teridi dari pedagang , 
pengusaha dan ejen-ejen ekonomi lainnya dikecualikan 
dari menyertai tentera.
Imam Shamil berusaha membentuk sebuah pasukan 
yang berdisiplin dan berkualiti. Naib Imam dan para 
komander tentera perlu memastikan bahawa setiap lelaki 
diluar lingkungan usia 15 ke 50 tahun menyertai pasukan 
tentera. Peralatan perang seperti senjata api , peluru , 
kuda malah pakaian dan bekalan makanan juga perlu dipastikan
 mencukupi bagi keperluan anggota tentera.

Urusan kewangan Negara dikendalikan oleh Baitul Mal 
yang memobilasasikan segala sumber Negara. Terdapat 
dua sumber utama kekayaan Negara ketika itu, pertamanya
 zakat dan kharaj, manakala sumber keduanya dari harta 
rampasan perang di mana 1/5 ( khumus ) diperuntukkan 
untuk Negara atau maslahah umum dan bakinya (4/5 ) adalah 
hak tentera yang berjuang.
Selain sumber yang berasaskan hokum syarakdi atas terdapat 
juga hasil lain yang dikutip oleh Baitul Mal . Contohnya , 
harta individu yang telah meninggal dunia tetapi tidak 
meninggalkan seorang waris atau denda yang dibayar 
rakyat dan sumber lainnya atas kapasiti sebagai kerajaan 
yang memerintah.
Imam Shamil amat berhati-hati dalam membelanjakan 
sumber Negara ini. Perbelanjaan bagi setiap sumber dibuat
 dengan penuh teliti agar tidak menyimpang dari 
kehendak syarak. Untuk itu, setiap aliran keluar masuk 
kewangan Negara direkod menggunakan akaun 
yang berasingan.
Sebagai contoh, sumber yang diperolehi dari khumus 
dibelanjakan untuk kepentingan tentera dan peperangan 
menentang Rusia. Sementara sumber zakat untuk 
kepentingan syiar agama, pendidikan dan lainnya 
yang dikendalikan sekumpulan ulama.

Kesan yang amat jelas dalam pemerintahan Imam Shamil 
ialah pelaksanaan hokum dan nilai-nilai Islam yang subur 
di seluruh Caucasus. Beliau menentang adat yang 
bertentangan dengan ajaran agama yang diwarisi 
dari budaya Rusia.

Bagi Imam Shamil segala budaya sesat ini adalah perbuatan 
bid’ah yang wajib dihapuskan. Penjualan minuman keras 
diharamkan , para wanita digalakkan memaikai pakaian 
yang sopan dan wajib menutup aurat, muzik hanya dibenarkan
 pada keadaan tertentu seperti majlis perkahwinan.
Setiap lelaki muslim dimestikan hadir ke masjid pada 
tengah hari jumaat untuk menunaikan solat, puasa 
adalah wajib bagi setiap individu muslim di bulan 
Ramadhan dan pentadbiran kerajaan perlu bersesuaian 
dengan kehendak syarak dan berfungsi 
mengembangkannya kepada masyarakat awam.
Perlaksanaan perundangan Islam di Chechnya dan 
Dagestan di bawah tunjuk ajar Imam yang mulia ini 
benar-benar mengkagumkan. Malahan, pihak Rusia 
sendiri terpesona dengan perubahan moral sebilangan 
besar masyarakat terutamanya bangsa Chechen.

Kegiatan Jihad

Tindakan pertama yang di ambil oleh Imam Shamil setelah di 
Bai’ah ialah untuk membawa pembunuh Imam 
Hamzah Bek , Bulach Khan ke muka pengadilan.
Dalam perjalanan ke Khunzakh, sampai berita yang 
mengatakan bahawa tentera Rusia sedang menyerang 
Gimrah.
Tentera Rusia yang dipimpin oleh Major – General Lanskoi 
telah memusnahkan perkampungan tersebut pada 27 
september. Imam Shamil segera berpatah balik ke Gimrah.
 Beliau dengan segera melancarkan serangan balas dari 
segenap penjuru dalam usaha membebeaskan semula 
Gimrah. Beliau juga menjatuhkan hukuman mati kepada 
seorang penduduk Gimrah yang bertindak sebagai 
pemberi maklumat kepada tentera Rusia.
Kemudian termetrai perjanjian damai buat sementara waktu 
di antara pihak Imam Shamil dan Rusia termasuk para 
pemberontak seperti kumpulan klugenau. Bagaimanapun 
dalam tempoh ini 
Imam Shamil ditentang pula oleh naib-naib Imam di 
zaman Imam Hamzah seperti Haji Tasho dan Qibid 
Muhammad yang tidak mengiktiraf pemerintahannya.
Mereka pula melancarkan pemberontakan tetapi diwaktu 
inilah Imam Shamil memperlihatkan kualiti dirinya sebenar. 
Dalam keadaan yang amat terdesak begitu, Imam Shamil 
Berjaya menukar suasana yang tidak berpihak kepadanya 
menjadi pemangkin kejayaannya.
Pada keseluruhan tahun 1835 tersebut, Imam Shamil muncul 
sebagai idola kepada umat Islam dengan gaya hidupnya yang 
sederhana , warak dan sering tenggeelam di dalam penghayatan 
al -Quran.
Namun, pemberontakan tidak terhenti begitu sahaja tetapi 
Berjaya dipatahkan pada pertengahan tahun 1836, yang mana 
waktu itu Imam Shamil telah dibantu oleh naib-naib yang 
gagah perkasa dan amat setia seperti Surkhay al Kulawi, 
Ali Bek al Khunzakhi dan Akhbirdi Muhammad al khunzakhi.
Pada tahun 1837 berlaku pula pertempuran di antara tentera 
jihad Imam Shamil dengan pihak Rusia yang dipimpin oleh 
Karl Faesy di bawah arahan Rosen di Tiliq. Pada tahun 1839 
mereka bertempur lagi di Akhulgoh. Kali ini tentera Rusia 
dipimpin oleh Grabbe, seorang panglima tentera yang 
sangat keras dan kejam.
Dalam peperangan ini anak Imam Shamil , Jamaluddin telah 
ditawan oleh Rusia agar beliau menyerah diri. Namun 
begitu, mujahid ulung ini sekali-kali tidak akan menyerah diri. 
Beliau meneruskan perjuangannya demi membebaskan 
tanahairnya dari cengkaman kuffar laknatullah.
Pada tahun 1853, Imam Shamil mengutuskan kepada 
khalifah Uthmaniyyah, Abdul Majid ( sebelumnya telah 
hamper 15 tahun Imam Shamil merayu pertolongan dari 
Kerajaan Uthmaniyyah ) kerana mereka berada di dalam 
keadaan yang amat sukar untuk meneruskan perjuangan 
setelah berperang menentang Rusia dengan begitu hebat 
selama tujuh tahun. Walaupun semangat juang para mujahidin 
tidak luntur sedikit pun tetapi mereka dilanda kebuluran dan 
keletihan yang amat sangat. Namun begitu, mereka masih
 nekad. Pada 5 September, Imam Shamil mengetuai 
serangan di Zakartalah.
Kemudian pada 17 September mereka mara ke kubu Rusia 
di Mased al Kher dan melancarkan serangan terhadap 
pasukan yang siap bersedia menghantar bantuan kepada 
pasukan Orbeliani di Zakartalah. Mesej serangan pasukan 
Imam Shamil adalah jelas iaitu untuk mara ke Tiflis dan 
bersatu dengan pasukan tentera Uthmaniah. Malangnya 
moral pasukan Uthmaniyyah telah runtuh setelah ditewaskan 
di Colok, Cengel dan Kurudere. Oleh itu, Imam Shamil telah 
bertindak sendirian. Pasukannya telah menyerang Alazan 
Valley pada penghujung September 1854 dan Berjaya 
menawan permaisuru Tchavtchavadze dan beberapa 
orang kerabatnya di dalam peperangan yang dikenali 
sebagai Crimean War. 
Kemenangan ini telah menaikkan imej Imam Shamil bukan 
sahaja di kalangan tentera Uthmaniyyah tetapi juga di 
mata tentera British dan Perancis. Malah anaknya , 
Jamaluddin, yang ditawan turut dikembalikan tetapi 
hayatnya tidak lama ekoran kesihatan yang buruk akibat
 diracun oleh pihak Rusia sebelum proses pertukaran 
tahanan dilaksanakan.
Nikolai Muravev yang mengantikan Voronstov sebagai 
ketua tentera Rusia amat berang dengan kekalahan 
yang memalukan ini. Dia langsung tidak berminat dengan 
perdamaian yang ditawarkan oleh pihak Uthmaniyyah.
 Di bawah arahan Tsar alexenderII, pihak Rusia telah 
mengumpulkan seramai 200,000 tentera di Caucasus 
untuk menghapuskan Imam Shamil dan pasukan jihadnya . 
Beberapa episode perang pun meletus di antara kedua-dua 
belah pihak. Kemuncak peperangan ini berlangsung di 
pergunungan Ghunib pada tahun 1859. Rusia Berjaya 
mendapat kuasa dalam peperangan ini.Imam Shamil 
akhirnya dipujuk supaya menyerahkan diri demi menyelamatkan
 nyawa kanak-kanak dan para wanita Chechnya. 
Peristiwa malang ini terjadi pada 6 September 1859.
Pada tahun 1864, para pejuang Chechen sekali lagi 
menerima tamparan hebat. Setelah melalui rentetan 
misi jihad yang berliku dan perjuangan berdarah untuk 
membebaskan tanahair mereka . Tsar Rusia Berjaya 
jua memaksakan kekuasaannya kepada mereka. 
Imam Shamil telah ditawan dan dibawa ke St. Petersburg 
dari Ghunib untuk dihadapkan kepada Tsar Alexender II. 
Kemudian beliau dikenakan tahanan rumah bersama 
keluarganya di Kaluga, terletak dibarat daya Moscow , 
yang diibaratkan sebagai sangkar emas. 
Pada tahun 1866, beliau dibenarkan ke Kiev dan dua tahun 
kemudiannya ke Makkah untuk mengerjakan haji. Imam 
yang mulia ini menghembuskan nafasnya yang terakhir 
pada tahun 1871 dan dikebumikan di Madinah. Semoga 
rohnya dicucuri rahmat oleh Allah s.w.t. Bagaimanapun, 
perjuangan Imam Shamil tidak mati begitu sahaja. 
Anak-anaknya , Ghazi Muhammad dan Kamil muncul 
sebagai mujahid yang terbilang. Malah cucunya, 
Said Samil meneruskan jihad menentang Rusia di 
Dagestan sekitar tahun 1920-an.
Kita menyakini sejarah perjuangan jihad Imam Shamil dan 
pengikut-pengikutnya yang benar-benar member suntikan 
moral kepada setiap pejuang dan gerakan islam yang 
ditindas, diwarisi terutamanya oleh rakyat Chechnya dan 
Dagestan yang sedang berjihad menentang Rusia 
laknatullah ketika ini, yang secara kebetulannya dipimpin 
oleh seorang yang bernama Shamil juga iaitu 
Panglima Shamil Basayev.

Sumber: http://syeikh-husna.blogspot.my

1 comment:

  1. Betapa indahnya bila zaman ini kembali seperti kejayaan dahulu.

    ReplyDelete