Tuesday, October 16, 2012

Tempat Yang Mungkin Akan Turunnya Nabi Isa

Menara Putih

Ini adalah merupakan suasana sebelah dalam masjid Umawi yang berada di Dimasyq, Syria ketika masih belum berlaku kebangkitan rakyat Syria.Menurut hadis, di masjid inilah Nabi Isa akan turun untuk memerangi Dajjal ketika akhir zaman.

Masjid Umawi

Sabda Nabi Muhammad:
“Ketika Allah telah mengutus al-Masih Ibnu Maryam, maka turunlah ia di menara putih di sebelah timur Dimasyq dengan mengenakan dua helai pakaian yang dicelup dengan waras dan za’faran. Kedua telapak tangannya diletakkan di sayap dua Malaikat. Bila ia menundukkan kepala, maka menurunlah rambutnya, dan jika diangkatnya kelihatan landai seperti mutiara. Maka tidak ada orang kafir pun yang mencium nafasnya kecuali pasti akan meninggal dunia, padahal nafasnya itu sejauh mata memandang. Lalu nabi Isa mencari Dajjal hingga menjumpainya dipintu Lud, lantas dibunuhnya Dajjal tersebut. Kemudian nabi Isa datang kepada suatu kaum yang telah dilindungi oleh Allah dari Dajjal, lalu nabi Isa mengusap wajah mereka dan memberi tahu mereka tentang darjat mereka di Syurga..”





(Sumber hadis : Sahih Muslim, Kitab al-Fitan wa Asyrathis Sa ‘ah, Bab Zikr ad-Dajjal 18: 67-68)
Ibnu Katsir menyebut, “Inilah yang termasyhur mengenai tempat turunnya nabi Isa, iaitu di menara putih bahagian timur Dimasyq. Dan dalam beberapa kitab yang kami baca, nabi Isa turun di menara putih sebelah timur masjid Jami’ Dimasyq, dan ini merupakan pendapat yang lebih terpelihara.
Kerana di Dimasyq, tidak dikenali menara di bahagian timur selain daripada di sebelah Masjid Jami’ Umawi, Dimasyq sebelah timur. Inilah pendapat yang lebih sesuai kerana beliau turun ketika sedang dibacakan iqamat untuk solat, lalu imam kaum Muslimin berkata kepada beliau, “Wahai Ruh Allah, majulah untuk mengimami solat.”
Kemudian beliau menjawab, “Anda saja yang maju menjadi imam, kerana iqamat tadi dilaungkan untuk kalian.”
Kesimpulannya, sedar ataupun tidak kita sekarang ini telah pun berada di pengakhiran zaman. Maka bersedialah dari setiap sudut, kerana apa yang berlaku di Syria mahupun diseluruh dunia ia menandakan dunia telah berada di pengakhirannya.
Tindakan Kita
Berusahalah untuk menambahkan ilmu berkenaan ilmu agama, dekatkan diri kepada Allah, berikanlah sokongan kepada golongan yang ingin tegakkan Islam di muka bumi ini dan berusahalah untuk mengajak mereka yang masih leka dengan dunia agar kembali kepada Islam. Sama-sama doa agar Allah memelihara kita daripada fitnah Dajjal dan juga fitnah akhir zaman ini.
Wallahua’lam

Video Suasana di Masjid Umawi:



Sumber: Open Minda

Saturday, October 13, 2012

Masjid terbesar dan termegah di dunia

Masjidil Haram di Mekah, Arab Saudi


Masjidil Haram atau Masjid Suci, adalah masjid terbesar di dunia. Terletak di kota Mekah Saudi Arabia, masjid tersebut mengelilingi Ka’bah, tempat orang Muslim menghadap di waktu solat sehari-hari dan dianggap sebagai tempat tersuci di bumi oleh umat Islam.
Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Agung. Masjid ini memiliki kawasan mencukupi seluas 400.800 meter persegi (99,0 hektar) termasuk luar dan dalam ruang berdoa dan dapat menampung sehingga 4 juta jamaah semasa musim haji
 Masjid Nabawi di Madinah, Arab Saudi





Masjid Nabawi yang sering disebut Masjid Nabi, adalah sebuah masjid yang terletak di kota Madinah. Sebagai tempat peristirahatan terakhir dari Nabi Muhammad, dianggap sebagai tempat tersuci kedua di dalam Islam.


Salah satu rekabentuk yang paling terkenal dari mesjid ini adalah Kubah Hijau di tengah-tengah masjid, tempat makam Nabi Muhammad berada.
Perkara ini tidak diketahui dengan pasti bila dibangunkan kubah hijau tetapi naskah menanggalkan pada awal abad ke-12. Kubah ini dikenali sebagai Kubah Hijau Nabi. Para penguasa Islam setelahnya memperluas dan menghiasinya.


Masjid ini aslinya adalah sebuah bangunan terbuka. Reka bentuk dasar bangunan telah ditiru dalam pembangunan masjid lain di seluruh dunia. Masjid ini juga berfungsi sebagai pusat kegiatan masyarakat, pengadilan, dan sebuah sekolah agama.


Dalam Islam Haram hukumnya membuat makam di dalam masjid, jadi Masjid Nabawi bukan tempat peristirahatan terakhir dari Rasullullah Muhammad. Akan tetapi akibat dari perluasan masjid menjadikan makam Rasullullah Muhammad berada di dalam Masjid. Makam Rasullullah Muhammad berada di dalam kamar beliau di rumahnya yang berada di sebelah masjid pada masa itu.

Masjid Al-Aqsha di Palestin


Masjid Al-Aqsa awalnya masjid kecil yang dibangun oleh Khulafa ar- Rasyidin, khalifah Umar Bin Khattab, tapi dibangunkan dan diperluaskan kembali oleh Khalifah Bani Umayyah Abdul-Malik Bin Marwan dan diselesaikan oleh puteranya al-Walid Bin Abdul Malik pada tahun 705 Masehi.
Setelah gempa bumi di tahun 746, masjid tersebut benar-benar hancur dan dibangun kembali oleh khalifah Abbasiyah al-Mansur pada tahun 754.
 
Masjid Al-Fath di Bahrain


Masjid Al-Fath, juga disebut sebagai Islamic Center Al-Fath dan Masjid Raya Al Fath, merupakan salah satu daripada masjid terbesar di dunia yang mampu manampung lebih dari 7000 orang jamaah solat dalam waktu yang sama.
Masjid tersebut merupakan tempat ibadah terbesar di Bahrain. Masjid ini terletak di jalan raya Raja Faisal di Juffair, sebuah bandar kecil yang berlokasi di ibu kota Manama.
Masjid Sultan Ahmad di Turki

http://4.bp.blogspot.com/_a1ASlyKAN-s/TQgiL_J6AKI/AAAAAAAABxE/q_EXk4_bGsg/s400/MasjidSultanAhmadTurki2.jpg

Masjid Sultan Ahmad merupakan masjid Nasional Turki, dan merupakan masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan kekalifahan Ustmaniah (Ottoman Empire) dari tahun 1453 – 1923 M.
Masjid ini lebih dikenali sebagai Masjid Biru kerana seramik biru yang menghiasi dinding dan interiornya. Masjid tersebut dibangun antara tahun 1609 dan 1616 M, selama pemerintahan Sultan Ahmad 1.
Seperti kebanyakan masjid-masjid lain, bangunan itu juga terdiri dari kuburan, madrasah dan sebuah hospice. Masjid Sultan Ahmad telah menjadi daya tarik pealncong terkenal di Istanbul.
 

Masjid Negara di Malaysia


Masjid Negara merupakan masjid Nasional di Malaysia, berlokasi di Kuala Lumpur. Masjid tersebut berkapasiti 15,000 orang dan terletak diantara 13 acre (52,000m) dari taman-taman yang indah.
 
Masjid Id Kah di Kasgar, Xinjiang


Masjid Id Kah merupakan masjid yang berlokasi di Kasgar Xinjiang, di bahagian barat China. masjid ini merupakan masjid terbesar di China.
Setiap Jumaat masjid tersebut di penuhi 10,000 orang jamaah dan dapat menampung 20,000 orang jamaah sekaligus.
 
Masjid Baitul Mukharam di Dakha, Bangladesh


Baitul Mukharam merupakan masjid Nasional Bangladesh, berlokasi di Dhaka, ibukota Bangladesh, didirikan pada tahun 1960. Masjid tersebut berkapasiti 30,000 orang, menjadikannya termasuk dalam diantara 10 masjid terbesar di dunia.
Namun, masjid tersebut sentiasa penuh sesak. ini khususnya terjadi semasa bulan suci Ramadhan, yang mengakibatkan pemerintah Bangladesh menambah keluasan pada masjid sehingga meningkatkan kapasitinya menjadi hampir 40,000 orang jamaah.
 
Masjid Jami’ Delhi, India


Masjid Jahan Numa, umumnya lebih dikenali dengan nama Masjid Jami’ Delhi, merupakan masjid utama dari bandar Tua Delhi di India.
Masjid tersebut di bangunkan oleh Raja Mugal Syah Jehan, pembina Taj Mahal, dan selesai pada tahun 1656 AD.
Masjid ini merupakan masjid terbesar dan terkenal di India. terletak di jalan paling sibuk di ibu kota Tua Delhi, Channi Chowk. 
Masjid Sheikh Zayed di Emiriah Arab Bersatu


Masjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi merupakan masjid terbesar di Emiriah Arab Bersatu dan masjid ke enam terbesar di dunia.
Masjid ini dinamakan dengan Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, pembina dan Presiden pertama Emiriah Arab Bersatu yang juga di makamkan disana. Masjid tersebut rasmi di buka pada bulan suci Ramadhan tahun 2007.
 
Masjid Badshahi di Lahore ,Pakistan


Masjid Badshahi atau “Masjid Kaisar” di Lahore merupakan masjid terbesar kedua di Pakistan dan di Asia Selatan dan merupakan masjid ke lima terbesar di dunia.
Mampu menampung 10,000 jamaah di ruang solat utama dan 100,000 di halaman dan serambi, masjid tersebut merupakan masjid terbesar di dunia selama kurun waktu 313 tahun (1673-1986) sebelum akhirnya di kalahkan dalam ukuran oleh Masjid Faisal di Islamabad.
 
Masjid Faisal di Islamabad, Pakistan


Masjid Faisal di Islamabad adalah masjid terbesar di Pakistan dan Asia Selatan dan masjid terbesar keenam di dunia. Ini adalah masjid terbesar di dunia sejak tahun 1986-1993 ketika dikalahkan dalam ukuran setelah selesai pembinaan Masjid Hassan II di Casablanca, Maroko.
Keluasan selanjutnya dari Masjidil Haram (Grand Mosque) di Mekah dan Masjid Nabawi (Mesjid Nabi) di Madinah, Arab Saudi selama tahun 1990-an menjadikan Masjid Faisal berada di kedudukan keempat dari segi ukuran.

Masjid Faisal adalah Masjid Nasional Pakistan. Masjid ini memiliki daerah tertutup 5.000 m2 (54.000 sq ft) dan memiliki kapasiti untuk menampung sekitar 300.000 jamaah (100.000 dalam ruang solat utama, halaman dan portico dan 200.000 lainnya di lahan sebelah).
Meskipun ditutupi ruang solat utama lebih kecil daripada Masjid Hassan II di Casablanca. Masjid Faisal memiliki kapasiti terbesar ketiga menampung jamaah dalam pekarangan setelah Masjidil Haram (Grand Mosque) Mekkah, Masjid Nabawi (Mesjid Nabi) di Madinah.
Masing-masing dari empat menara masjid tingginya adalah 80 m (260 kaki) merupakan menara tertinggi di Asia Selatan dengan diameter 10 m. Masjid Faisal ini diberi nama sesuai dengan nama almarhum Raja Faisal bin Abdul Aziz dari Arab Saudi, yang menyokong dan membiayai projek ini.
 
Masjid Hassan II di Casablanca


Masjid Hassan II yang terletak di Casablanca adalah masjid terbesar di Maroko dan masjid terbesar ketiga di dunia setelah Masjidil Haram (Grand Mosque) di Mekah dan Al-Masjid Nabawi (Mesjid Nabi) di Madinah.
Dirancang oleh arkitek Perancis Michel Pinseau dan dibangun oleh Bouygues. Masjid Itu berdiri di sebuah tanjung menghadap ke perairan Atlantik, yang dapat dilihat melalui lantai kaca raksasa. Menara Masjid Hassan merupakan yang tertinggi di dunia mencapai 210 m.

Masjid Istiqlal di Jakarta, Indonesia


Masjid Istiqlal, atau Masjid Kemerdekaan di Jakarta, Indonesia merupakan masjid terbesar di Asia Tenggara dari segi kapasiti untuk menampung jumlah orang. Namun dari segi struktur bangunan dan luas tanah, Istiqlal merupakan yang terbesar di Asia Tenggara.
Masjid nasional di Indonesia dibangun untuk memperingati kemerdekaan Indonesia, sebagai rasa syukur atas berkat rahmat Allah; kemerdekaan Indonesia tercapai. Oleh kerana itu masjid nasional di Indonesia ini bernama “Istiqlal”, sebuah kata dalam bahasa Arab untuk “Kemerdekaan”.
 
Masjid Muhammad Ali Pasha di Cairo, Mesir


Masjid Muhammad Ali Pasha atau Masjid Alabaster adalah sebuah masjid yang terletak di dalam Benteng Kairo di Mesir dan dperintahkan di bangunkan oleh Muhammad Ali Pasha antara 1830 dan 1848.
Terdapat di puncak benteng, masjid Utsmani ini, dengan siluet animasi dan dua menara kembar, merupakan masjid yang paling terlihat di Kairo.
Masjid ini dibangun untuk mengenang Tusun Pasha, putera tertua Muhammad Ali, yang meninggal pada 1816. Masjid ini, bersama dengan benteng, adalah salah satu landmark dan tujuan pelancongan di Kairo Mesir dan merupakan salah satu tempat pertama yang akan terlihat ketika mendekati kota dari sisi mana pun.

Masjid Umawi, Damacus Syria.


Masjid Umawi yang besar dan megah dengan ukuran panjang 150 m dan lebar 100 m.Di dalam masjid ini juga terdapat empat buah Mihrab (ruang imam) yang mana suatu ketika dahulu mereka bersembahyang mengikut mazhab masing-masing.Di bagian Timur Masjid ini juga terdapat makan Nabi Yahya AS yang diyakini hanya kepalanya saja yang dimakamkan di sana.